torstai 14. elokuuta 2014

Opiskelua Tasmanian yliopistossa

Arki on lähtenyt rullaamaan täällä mukavasti, joten seuraavaksi kerronkin vähän Tasmanian yliopistosta. Varoitus: jos et ole kiinnostunut yliopisto-opiskelusta (erityisesti Tasmaniassa tai Australiassa) tai kasvatustieteistä, tämä postaus tuskin kiinnostaa sinua :)




Tasmanian yliopistolla on Tasmaniassa kolme kampusaluetta (Hobartissa, Burniessa ja Launcestonissa) sekä kaksi etäkampusta Sydneyssa (sairaanhoitajaopintoihin). Oma kampukseni sijaitsee Launcestonissa, Tasmanian toiseksi suurimmassa kaupungissa Hobartin jälkeen. Launcestonissakin on itse asiassa kaksi kampusta: toinen (tämä, jossa minä opiskelen) Newnhamissa ja toinen keskustassa (Inveresk campus). Invereskissa opiskellaan taidetta, designia ja arkkitehtuuria - sen myös huomaa modernista rakennuksesta patsaineen ja maalauksineen. Koulun yhteydessä on myös taidemuseo, joka on ilmainen opiskelijoille. En ole vielä saanut aikaiseksi visiittiä sinne, mutta täytyy ehdottomasti käydä tsekkaamassa!


Kasvatustieteen laitoksen rakennus

Näkymä kampukselta joelle

Tämä Newnhamin kampus sijaitsee n. 5-6 km Launcestonin keskustasta. En edes tiedä, mitä kaikkea täällä oikeastaan VOI opiskella. Ilmeisesti ainakin luonnontieteitä (fysiikkaa, kemiaa), kauppatieteitä, joitain insinööriopintoja, ympäristöalaa kuten metsätieteitä, terveysalaa, psykologiaa, sosiaalialaa ja kasvatustieteitä, totta kai. Niin ja sen lisäksi täällä on tietenkin vielä se AMC (Australian Maritime College), jossa on mahdollista opiskella vaikka mitä. Kampuksella liikkuu siis paljon eri alan ihmisiä!


 


Itse opiskelen kasvatustieteitä, ja tarkemmin ottaen "pääaineeni" täällä on "outdoor education" (teen oman postauksen tästä alasta myöhemmin). Olen siis paljon samoilla kursseilla esim. tulevien liikunnanopettajien ja fysioterapeuttien kanssa. Tuntuu kuitenkin, että lähestulkoon kaikki kampuksella asuvat ovat AMC:n opiskelijoita, joten heidän kanssaan vietän yleensä vapaa-aikani.

Kampuksesta ja omista kursseistani (jotka ovat muuten ihan huippuja!!!) kerron myöhemmin lisää, mutta tämän postauksen tarkoituksena on nyt kertoa opiskelukäytänteistä Tasmanian yliopistossa yleisellä tasolla - lähinnä niitä ajatellen, jotka mahdollisesti harkitsevat vaihto-opiskelua täällä tai Australiassa yleensäkin.





Lukukausi täällä on jaettu kahtia syys- ja kevätlukukauteen, joiden molempien puolivälissä pidetään väliviikko, kuten myös omassa yliopistossani. Hassua siinä on tietysti se, että lukukaudet menevät toisinpäin kuin meillä Suomessa. Tällä hetkellä tasmanialaiset valmistautuvat kevääseen, ja edessä siintää jo pitkä kesäloma. Täällä yhden kokonaisen lukukauden aikana käydään "vain" 8 kurssia, jotka ovat jokainen samanarvoisia (itse käyn siis vain kevätlukukauden kurssit = 4 kurssia). Tasmanian yliopistossa ei puhuta kurssien opintopisteistä vaan prosenteista: yksi kurssi on aina 12,5% arvoinen. Näin ollen 8 kurssia tekee yhteensä 100% lukukauden opinnoista - makes sense?

Sinänsä tuo kurssisysteemi on aika simppeli ymmärtää ja toteuttaa - lukkari on joka viikko samanlainen ja päällekkäisyydet on suht helppo järjestää. Mutta onhan se itsestäänselvyys, että joillain kursseilla on enemmän hommaa kuin toisilla - silti näistä kursseista saa saman verran opintopisteitä. Kurssijärjestelmä Helsingin yliopistossa on siis mielestäni parempi: enemmän valinnanvaraa, kuinka työläitä kursseja haluaa milloinkin sovittaa lukkariinsa.

Yksi kurssi kestää siis aina koko syys- tai kevätlukukauden ja merkitsee kahdeksasosaa koko vuoden opinnoista. Toisin sanoen, kurssit ovat pitkiä ja työläitä. Tänne ei tosiaan ole tultu lomailemaan tai pelkästään pitämään hauskaa: se tuli selväksi heti ekalla opiskeluviikolla.




Tyypillisiä tehtäviä ryhmätunneilla


Jokainen kurssi pitää sisällään yhden pakollisen tunnin luennon ("lecture") viikossa sekä kahden tunnin valinnaisen ryhmätuokion ("tutorials"). Luennolla annetaan lähestulkoon aina tieteellistä luettavaa ("readings") vaihtelevasti, n. 15-40 sivun verran. Näistä "kotiläksyistä" sitten keskustellaan ryhmätunneilla ja niitä sovelletaan käytäntöön - aika samanlaista siis kuin Helsingin OKL:ssa. Erona kuitenkin lukemisen suuri määrä ja tää kieli. Akateeminen englanti tuntui alkuun vaikealta, mutta nyt lukeminen sujuu jo hieman sutjakkaammin. Luettavia kirjoja ei tarvitse ostaa ja harvoin edes lainata, sillä lähestulkoon kaikki materiaali on luettavissa myös sähköisenä Tasmanian yliopiston opiskelijoille. Yliopistolla on muutenkin käytössä sähköinen oppimisympäristö "MyLO" (My Learning Online), jota käytetään aktiivisesti jokaisella kurssilla ja joka toimii huomattavasti paremmin kuin Helsingin yliopiston sähköiset ympäristöt (esim. Moodle). Parasta MyLOssa on, että se on johdonmukaisesti käytössä kaikilla kursseilla ja kattaa kaiken kurssilla tarvittavan informaation ja materiaalin.

Joka kurssilla on 3 erilaista tehtävää ("assessment tasks"), joiden painoarvo vaihtelee, mutta jotka täytyy kaikki suorittaa hyväksytysti niiden deadlineen mennessä läpäistäkseen kurssin. Itselläni varsinainen koe on osa näitä tehtäviä vain yhdellä kurssilla. Kaikki muut suoritettavat tehtävät ovat esseitä tai erilaisia projekteja. Nämä esseet eivät kuitenkaan ole ihan samanlaisia, joihin olen Suomessa tottunut. Niiden pituus vaihtelee 1300 ja 2300 sanan välillä, ja niissä vaaditaan APA:n mukaisia lähdeviittauksia ja akateemisesti korkeatasoista kirjoittamista. Ja vielä ihmettelette, miksi vapaa-aikani ei meinaa riittää blogin ylläpitämiseen tai kavereiden kanssa skypettelyyn?


Opiskelu on haastavaa, mutta hauskaa!

Opiskelu on siis todella työlästä. Useat vaihdossa olleet kaverini ovat kertoneet selvinneensä parilla esseellä koko vaihtoajasta ja keskittyneensä pelkkään matkusteluun ja hauskanpitoon. No, se ei ole mahdollista täällä. Toisaalta, vaikka opiskelu on rankkaa, se on erittäin mielenkiintoista ja palkitsevaa. Yhdellä kurssilla esimerkiksi suunnittelemme ja toteutamme kolmen päivän leirin teini-ikäisille Tasmanian luonnossa. Oma tiimini on vastuussa turvallisuussuunnitelmasta, joka on iso ja vaativa tehtävä, mutta ehdottomasti kiinnostava ja hyödyllinen. Olen tosi motivoitunut ja innostunut näistä opinnoista: täällä tuntuu, että pääsee vihdoinkin hyödyntämään monta vuotta keräämäänsä teoreettista tietoa käytännön tilanteisiin. Uskon siis, että saan vaihtoajastani tulevaisuutta ajatellen jotain oikeasti hyödyllistä irti :)

- Katju

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti